ChocolatiBell

ChocolatiBell
To my dearest frens...sila la ke blog Bell HomeMade Chocolate And Gifts...

Jangan Tinggal Solat!!!!!

Masa itu Emas..so jgn buang masa..:)))

Isnin, Jun 08, 2009

KENDURI

Dua hari aku berulang ke Kg Sawah Banting(tapi tak pernah plak aku nampak sawah kat situ)...ada kenduri..4 in 1 punya kenduri...berkhatan,sambut menantu,cukur jambul dan sambut hari jadi mak long ku yang tersayang...3 hari 3 malam buat kenduri...mak aih....jenuh ko...letih memang letih tapi kene juga pegi keje....yang kelakonya alang jamak jadi nenek muda dan tak pasal2 aku and sepupu yang lain secara tak langsung jadi nenek muda...huuuhuu...dah lamanya sebenarnya rumah mak long tak buat kenduri besar-besaran macam ni last sekali tk silap aku masa kenduri alang jamak la...dulu kecik2 aku suka datang rumah mak long...seronok...dulu rumah mak long rumah atas...sejuk je..cuti sekolah mesti datang sini dengan sepupu2 aku..datang dengan wan..naik bas je...rasa cam dah best sangat la time tuh...ade pokok kopi..petik buah kopi..bila musim durian lagi meriah..tunggu buah durian gugur..dan buah durian mak long memang meletop..malam2 tido mesti berimpit2 nak tido nagn wan takut dengar bunyi burung hantu dan tekukur malam2 buta...paling best rumah mak long ade kolah besar...emm rasa nya berendam..bleh mandi ramai2 dalam bilik air...tapi yang tak best jamban kat luar...adess la hai...malam2 nak kuar aku sanggup tahan sampai ke lagi..aku ingat lagi dulu umah mak long tekanan air memang kecik..so bila ada kenduri emm masalah air lah timbul...bab mandi ni takde la masalah sangat tapi bila nak qadha' hajat yang besar tuh..nak tau inisiatifnya apa...heheh..nak cite pun geli..korek tanah sedalam beberapa kaki aku pun tak tahu..hah seterusnya fikir la sendiri..aku mmg sanggup le tunggu sampai balik umah...tapi semua dah berubah mengikut peredaran zaman paklong pun dah takde..rumah tinggi,kolah besar semua dah takde...jadi bila kenduri kali ni aku jupa la semula insan2 yang dah lama tak jupa..yang dah berbelas tahun tak jupe bila jupe dah besar panjang je..emm..semua berubah..kehidupan berubah wajah pun berubah..tapi yang aku kagum tuh kat sini masih ade lagi joget lambak..maik aih punya lah meriah malam tadi..sampaikan makcik2 pakcik2 dan sepupu aku berjoget tunggang langgang stepnya..yang best ada plak pertandingan couple yang menari dan along jamil dan isteri dapat no 2..memang tak sangka ko..agogo lagi..heheh...saja la kot nak suka2..tapi aku perhatikan enjoy betul diorang ni seolah2 macam takde masalah...aku melihat dan kadang tergoyang2 juga kaki aku ni..sampai ada yang tarik aku menari weiii tolong la,,tak hengen aku...tapi aku bersyukur sebab majlis berjalan dengan lancar...seronok kami bila sesekali berkumpul camni yela kadang2 ada sedara mara yang aku tak kenal aku leh kenal...sebab aku akan tanya mak kalau aku tak kenal..ye lah nanti berselisih bahu pun kita tak kenal...dan mak long menyambut hari jadi yang ke 63..seronok mak long..senyum je die..ceria air mukanya...aku tau mak long seronok bila berkumpul dengan adik beradik dan anak2 buahnya yang sememangnya kecoh tak habis...dah tua mak long aku rupanya...jelas kelihatan kedut diwajahnya..tapi maintain suka buat lawak...apapun aku bahagia punya keluarga seperti ini..hubungan kami memang erat antara satu sama lain..kalau orang lain familiy hanya merangkumi ibubapa dan adikberadik tapi bila orang tanya aku aku akan kata family aku memang besar sebab bila sebut pasal family bagi aku bukan sahaja makbapa dan adik beradik aku sahaja tapi termasuk la mak dan pak sedara sepupu sepapat aku...because we are very close each other...I love my family very much n kenduri kali ni memang best semua sporting....
Hidupku Matiku Hanya Kerana Allah swt

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

IMPIAN HAMBA