ChocolatiBell

ChocolatiBell
To my dearest frens...sila la ke blog Bell HomeMade Chocolate And Gifts...

Jangan Tinggal Solat!!!!!

Masa itu Emas..so jgn buang masa..:)))

Rabu, Disember 08, 2010

Teater NATRAH.....

'Ya!Akulah NAtrah,Akulah juga Huberdina Maria Hertogh,kisah aku adalah sebuah misteri,sebuah tanda tanya,sebuah almari tanpa kunci,sebuah buku yang tidak dapat dibuka,sebuah teka teki yang tidak mampu dipecahkan oleh sesiapa juga....'

'Jangan biarkan takdir berlaku kerana kebodohan kita dan jangan biarkan sengasara belaku kerana kebodohan2 kita'

wah berangan sudah nak jadi NATRAH....Natrah, atau nama sebenarnya, Huberdina Maria Hertogh merupakan seorang gadis Belanda yang diserahkan oleh ibunya, Adeline dan neneknya, Nor Louisenya kepada Che Aminah untuk dipelihara tanpa pengetahuan bapanya, Sarjan Adrianus Petrus Hertogh yang telah ditawan oleh tentera Jepun.
Sarjan Hertogh dibebaskan selepas Hiroshima dan Nagasaki dibom oleh Amerika Syarikat dan dia pulang ke Bandung, Indonesia mencari anaknya.heheheh...apapun tahniah untuk semua yang menjayakan NATRAH ni...mmg best..dan aku pula memang ternanti-nantikan tayangan untuk kali ke 2 ni...Pertama kali ditayangkan di Istana Budaya terlepas nak tengok..kali ni nekad nak tengok walaupu masatu tak berapa sihat...Tanggal 02/12/2010 jam 8.45 malam aku berada di Istana Budaya menonton Teater NATRAH....Selama 2 jam aku menghayati jalan cerita..memang sangat menarik....rasa tk puas pula nk tengok...Jalan cerita sejak Natrah kecil beumur 6 tahun dan watak yang dikembangkan sehingga 70 tahun..cuma aku terkilan tak tahu apa jadi kepada Mak Aminah setelah Natrah diberi hak penjagaan sepenuhnya kepada ibubapanya dibelanda..Kisah Natrah bukan sekadar kisah jalan hidupnya yang sedih...tapi menceritakan tentang hak akidah orang isalam yang dianggap remeh pada waktu itu..perjuangan yang tersungkur dipertengahan...Hak yang telah diabaikan...Kalau aku berada ditempat NATRAH huh tak tahu la nak cakap apa..tapi yang paling enjoy bila ada bab2 menyanyi dan menari..First time melihat Remy Ishak sebagai Mansor Adabi (suami kepada NATRAH pada usia 13 tahun) menari...lagu ala2 hindustan...mmg best...tp kalo cerita ni difilemkan aku rasa memang best..Tapi cerita NATRAH akan dibuat drama bersiri dan akan ditayangkan di ASTRO...tak lepas peluang untuk menontonnya...Aku terdedah dengan cerita-cerita NATRAH sejak dibangku sekolah lagi..sejak itu aku suka mendengar kisah2nya...seperti ada tarikan disitu...dan satu lagi impian aku nak beli buku kisah NATRAH oleh Fatini Yaacob..sekarang ni selalu lak search kat you tube kisah2 NATRAH ni...apapun aku enjoy dengan teater ni...walaupun rasa macam ada sesuatu yang tak lengkap..tp yela mana la ada benda yang sempurna...bukan senang nak buat satu pementasan..Tahniah buat ERMA FATIMA>>>YOU ARE MARVELLOUS...tak sia2 beli tiket..:)







Hidupku Matiku Hanya Kerana Allah swt

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

IMPIAN HAMBA