ChocolatiBell

ChocolatiBell
To my dearest frens...sila la ke blog Bell HomeMade Chocolate And Gifts...

Jangan Tinggal Solat!!!!!

Masa itu Emas..so jgn buang masa..:)))

Ahad, Disember 19, 2010

Keluhan Seorang Peniaga

Semalam hanged out dengan member baik aku kat Alamanda...Niat dihati nak tengok Hantu Kak Limah Balik Rumah tapi very the dispointed...memang beramtu gamaknya cerita ni habis tiket.."SOLD OUT"..kecewa dan lagi kecewa dan geram bila diperli2 oleh memberku kengkononnya aku lembab dan terhegeh2 sebab tuh tiket tak sempat nak beli...sabo je la...dah memang mulut dia macam tuh aku redha je la...huhu..sekonyong2 balik dari ALAMANDA adika ku ajak pergi up town BANTING...nak cari tudung katanya...Sampai je kat sana hujan renyai-renyai..redah je la...tapi apa yang pelik keadaan tempat tuh yang dah berubah..Tak semeriah masa aku pergi bulan puasa yang lepas...Masa tu keadaan yang meriah ramai peniaga..orang yang datang pun ramai..samada memang nak membeli atau saja2 nak tengok2..but memang happening...tapi tidak untuk kali ini..kedai banyak yg tutup malahan ade yang dah kena buka...terus la kami berjalan mencari kedai2 yang masih buka...bleh dikira dengan jari..teringat pulak aku up town dengkil yang bak kata orang hidup segan mati tak mau...huhuu..sadis2...Sempat aku tanya peniaga2 kat situ..kedai memang banyak tutup ke...Jawapan peniaga pertama:"haah..sebab hujan ni...tapi mmg camni la...jawapan nak cover...",...pelik aku..terus gak berjalan tiba2 dengar kekecohan nampak pak polisi ade kat situ..opss what happen..kami datang salah time ke..ade rushing ke menangkap si PATI ni...tak juga..nampak sorang peniaga tuh mengamok2..apehal ni...seram juga..takut2 kejadian tak diingini berlaku...Then pergi kedai terakhir..aku tanya lagi..."mak cik kedai kat sini memang dah banyak tutup ke?tak macam saya datang bulan puasa lepas"....Mak cik tu jawab;"haah dah nak tutup kami disuruh pindah...tu yang kecoh2 tu pasal ni la...pengusaha nak suruh kami pindah...padahal kontrak belom habs sampai pertengahan bulan satu..tapi kedai2 semua dah ada kena buka..macam mana kami nak meniaga...so marah la kami...tu la dik nasib peniaga melayu...selalu ditindas...nanti datang la kat depan econsave ye kami pindah kat situ."...bila aku tanya sape pengusaha kat sini dan sape pula kat tempat baru nanti..Pengusaha sekarang Melayu dan yang baru CINA...emmm..dan sewa yang akan datang lagi mahal dari sekarang...OOOOO baru aku faham keadaan sebenar...Patut la marah kakak tu tadi...Nak salahkan siapa...Sape lagi nak bela nasib peniaga melayu dan apa motif sebenar..Dah elok meniaga disitu tiba-tiba disuruh pindah...Kesian juga tengok nasib2 diorang ni...Tapi beli kat makcik tuh semalam ibarat Year End Sale...nak habiskan stok katanya dan kami nak pindah tempat baru...Dalam paksarela aku datang ke up town tuh sempat le aku merembat 2 pasang baju yang agak berbaloi2 harganya...Bila fikir semula kalau keadaan ni berterusa macam mana la nasib mereka...Takkan asyik nak berpindah randah je..Hopefully tak berterusan dan nasib mereka terbela....Dan aku harap mereka ni bukan mangsa Bangsa sendiri yang hanya mahu mengaut keuntungan tanpa memikirkan nasib orang lain ...Jangan yang kaya terus kaya dan yang miskin masih di takuk lama...

Hidupku Matiku Hanya Kerana Allah swt

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

IMPIAN HAMBA